cover Andrei Visoianu scaled - Bucate pe Roate

Food & Lifestyle Quiz cu Andrei Visoianu

Suntem Bucate pe Roate și ne ocupăm cu răsfățul papilelor gustative ale clienților noștri. We do everything FOOD! Mâncarea este pentru noi o sursă de inspirație, o bucurie, un ritual, un moment de relaxare și un business pe care îl adorăm 🙂 

Ce înseamnă totuși alimentația zilnică și alte obiceiuri cotidiene adiacente pentru invitații noștri? Aflăm împreună în acest FOOD & LIFESTYLE QUIZ!

Am avut bucuria și onoarea de a sta de vorba cu Domnul Doctor Andrei Vișoianu și de a afla perspectiva unui medic specialist, iubit de pacienți și apreciat de colegi de breaslă referitoare la sănătatea noastră fizică!

Specializarile sale, dedicarea si profesionalismul își găsesc aplicarea în cadrul Secției Ortopedie Traumatologie I a Spitalului Clinic de Urgență Floreasca precum și în cadrul Rețelei de sănătate Regina Maria. 

Cu ocazia sărbătorii de Sfantul Andrei îi urăm La Mulți Ani și vise împlinite!

 

—————————— START QUIZ ——————————

 

BpR: Ce putem face pentru a avea ligamentele și tendoanele sănătoase?             

 

DR. Vișoianu: Cred că ȋn primul rȃnd, pentru a avea ligamente și tendoane sănătoase, e important să nu ne accidentăm, să nu existe traumatisme la nivelul acestora. Apoi, sunt de părere că fiecare individ trebuie evaluat ȋn parte. Sunt mulți parametri care trebuie analizați și de aceea cred că recomandările trebuie făcute ȋn funcție de aceștia. E important să stabilim vȃrsta pacientului, atȃt cronologică cȃt și biologică, nivelul de activitate al acestuia, obiectivele sportive (dacă există), eventualele comorbidități (există o serie ȋntreagă de boli ce afectează structurile de colagen din corp, iar colagenul este elementul principal al tendoanelor și ligamentelor), medicamentele care i se administrează pacientului  (Ex: expunerea la antibioticele de tipul fluorochinolone predispune la leziuni tendino-ligamentare), șamd.

Sigur, există o serie de recomandări generale, pe care le putem oferi: exerciții fizice regulate (dar importante sunt și perioadele de recuperare) și efectuate corect, o alimentație echilibrată (adaptată și nivelului de activitate fizică), controlul comorbidităților (dacă există), etc., dar cel mai corect este ca indicațiile pe care le oferim să țină cont de fiecare individ ȋn parte.

 

BpR: Se recomandă sau nu suplimentele alimentare ȋn prevenția deteriorării sistemului osos / muscular?                                                                               

DR. Vișoianu: Aici cred că ar fi o discuție un pic mai lungă. Așa cum spuneam și mai devreme, este foarte important să stabilim care sunt nevoile pacientului. Dacă vorbim de o persoană cu un nivel de activitate redus, atunci cel mai probabil o alimentație normală ar fi suficientă pentru necesarul său. Dar, dacă aceeași persoană mai prezintă și alte afecțiuni, primește o anumită medicație sau sunt dovedite anumite carențe ȋn urma analizelor de laborator, atunci lucrurile se schimbă și trebuie adaptate ȋn consecință. Iarăși, ȋn cazul unui sportiv de performanță lucrurile stau cu totul altfel – necesarul și consumul acestuia este mult mai ridicat și suntem nevoiți să-i adaptăm dieta (eventual cu ajutorul unor suplimente) conform nivelului de activitate.

BpR: Care sunt alimentele benefice ȋn timpul recuperării și după aceasta ȋn cazul unor fracturi, rupturi musculare, entorse, etc ?                          

DR. Vișoianu: Depinde mult de gravitatea accidentării și de tratamentul efectuat. Ȋn cazul unor entorse ușoare, care nu necesită nici măcar imobilizare, tratamentul se rezumă de multe ori la clasicul RICE (rest, ice, compression, elevation) și eventual o serie de ședințe de fizioterapie. Ȋn traumatismele mai severe (fracturi, rupturi musculare importante, striviri, politraumatisme) alimentația devine mai importantă, mai ales dacă presupune și o serie de intervenții chirurgicale sau dacă mai sunt afectate și alte organe. Sunt totuși o serie de elemente pe care le avem ȋn vedere, postoperator și ȋn perioada de recuperare: e important să avem un aport proteic corespunzător, alimente bogate ȋn fier (pentru corectarea unei anemii postoperatorii sau secundară unei hemoragii), suplimente de calciu (util ȋn vindecarea osoasă), alimente bogate ȋn vitamina C (este implicată ȋn formarea de colagen), etc.

BpR: Ce alimente evităm ȋn perioada de recuperare ȋn cazul acestor tipuri de accidentări?                                                                                                                 

DR. Vișoianu: Ȋn mod normal, ȋn perioada de recuperare nu trebuie să evităm anumite alimente. Dar, nu trebuie să uităm că este o perioadă ȋn care nivelul de activitate, deci implicit și cel de consum, sunt mai scăzute și riscul de a creste ȋn greutate este mare. Revin asupra faptului că este important să știm ce tip de traumatism a fost și dacă au existat și alte complicații (ex: insuficiență renală) care ne contraindică un anumit tip de alimentație.

BpR: Sportul este sănătate curată. Există totuși o linie fină care dacă este depașită poate conduce la distrugerea articulațiilor?  În cȃt timp putem reveni la activitatea sportivă post operator?                                              

DR. Vișoianu: Așa este, sportul este sănătate curată, ȋnsă după un anumit nivel ȋncepe să facă și rău, să producă anumite leziuni care chiar dacă nu au răsunet pe moment, vor avea ȋn viitor. Traumatismele sportive sunt atȃt de variate, la fel și modul lor de tratament, ȋncȃt ȋmi este foarte greu să estimez cȃnd va putea pacientul să revină la activitatea fizică. Oricum, au dispărut tot mai mult tratamentele de acum cȃteva decenii cu imobilizări prelungite și cu recuperare anevoioasă. Tehnicile chirurgicale și modalitățile de recuperare au evoluat mult ȋn ultimul timp, astfel ȋncȃt timpul pȃnă la reȋntoarcerea la activitatea sportivă să fie cȃt mai scurt. Trebuie să ne gȃndim la sportivii de performanță pentru care cluburile la care activează investesc oricȃt pentru a reduce perioada de indisponibilitate.

 

BpR: Cum s-a simțit perioada de după apariția virusului Sars-COV2 pentru tine ȋn calitate de cadru medical? Dar ȋn plan personal?                                  

DR. Vișoianu: Din punctul meu de vedere, lucrurile sunt un pic mai simple, nefiind implicat atȃt de mult ȋn tratamentul pacienților cu SARS- COV2. E adevărat că a fost și este o perioadă destul de anevoioasă, pacienții cronici au trebuit amȃnați, ocupȃndu-ne mai mult de tratamentul pacienților ce prezentau urgențe, dar și numărul de cazuri de afecțiuni ortopedice a scăzut simțitor. Ȋn plan personal, a trebuit să mă adaptez asemeni celorlalți restricțiilor care au fost impuse, mai ales cele ce țin de viața socială.

BpR: Crezi că măsurile de restricție, deși necesare, vor avea efecte negative adiacente și vor crește rata pacienților cu probleme ortopedice rezultate ȋn urma sedentarismului, stresului acumulat și regimului de home work de cele mai multe ori din canapeaua proprie sau ȋn șezut multe ore ȋn posturi incorecte pentru coloană și membre?                                                        

DR. Vișoianu: Perioada asta cu restricții, cu săli de fitness ȋnchise, i-a făcut pe cei care ȋși doreau cu adevărat să facă mișcare să devină mai inventivi, să improvizeze. Lumea a ȋncercat să se adapteze, fie au ȋnceput să iasă la alergat ȋn parcuri, să-și ȋnchirieze acasă biciclete pentru cycling și să urmărească cursuri online, etc. Pȃnă la urmă e doar o perioadă care cu siguranță va trece, mai devreme sau mai tȃrziu. E adevărat că am observat un număr tot mai mare de pacienți cu “dureri de spate”, ca să includem aici mai multe afecțiuni, care e posibil să fie rezultatul muncii de acasă, a statului tot mai mult pe un scaun ȋn fața unui calculator dar și al activității fizice mai reduse. Dar, am constatat că sunt multe companii (mai ales cele mari) care s-au oferit să achiziționeze angajaților scaunele pe care aceștia și le doreau, scaune mai confortabile.

BpR: Cum arată mesele unui cadru medical ȋn permanentă mișcare?

DR. Vișoianu:  Mesele cadrelor medicale sunt, ȋn general, inexistente sau pe fugă. Rar reușim să ne adunăm mai mulți colegi și să mergem ȋmpreună la un restaurant să mȃncăm. Singurele momente ȋn care mai mȃncăm ȋmpreună sunt gărzile, care sunt de peste 24h, și ȋn care de cele mai multe ori comandăm de mȃncare. Și aici este o problemă, pentru că gusturile sunt destul de diferite și este destul de dificil să ne decidem.

BpR: Gătești sau alegi home delivery?                                                                      

DR. Vișoianu: E mult spus că gătesc, poate doar că ȋmi pregătesc ceva de mȃncare cateodată. Ȋn rest, de cele mai multe ori aleg să comand sau să mănȃnc undeva ȋn oraș.

BpR: Urmărești personalități din domeniul food and drinks online?               

DR. Vișoianu: Nu prea. Doar atunci cȃnd intenționez să fac ceva de mȃncare deschid youtube-ul și mă uit exact cum se pregătește respectiva mȃncare.

BpR: Un preparat culinar tradițional / restaurant care te-a cucerit ȋn călătoriile tale ȋn Romania sau străinătate?                                                           

DR. Vișoianu: Sunt destul de multe mȃncăruri care mi-au plăcut, atȃt din țară cȃt și de prin alte locuri, ȋncat ȋmi vine greu să numesc unul singur. Acum ȋmi vine ȋn minte o mȃncare destul de simplă, din Indonesia, dar care mi-a plăcut și pe care nu o prea găsesc pe la noi – Nasi Goreng.

BpR: Care este platoul potrivit pentru o reuniune a familiei Vișoianu din meniul Bucate pe Roate?

DR. Vișoianu: Din fericire, platourile Bucate pe Roate sunt destul de variate așa că ȋți permit să optezi pentru unul sau altul ȋn funcție de ora din zi sau de evenimentul pe care ȋl celebrezi. Cred că dacă reuniunea ar fi ȋn jurul prȃnzului, și am organiza un oarecare brunch, aș opta pentru mai multe platouri: brȃnzeturi, gustare rece și sandwich-uri. Și pentru că ȋmi plac dulciurile și ȋn general mi se pare că masa e completă cȃnd are și un desert la sfȃrșit, aș comanda și un “platou desert”.

 

BpR: A fost o reală plăcere! Mulțumim!